Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Vikten av varumärkets DNA i AI-eran

Vikten av varumärkets DNA i AI-eran

Hur kan företag vara unika när alla använder samma verktyg?

År 2025 är artificiell intelligens inte längre en konkurrensfördel, det är standard, del av vår tech stack för att hantera marknadsföringen. Alla företag har nu tillgång till kreativa verktyg, varumärkesgeneratorer, verktyg för att optimera marknadsföringskampanjer och prediktiv analys. Frågan är inte om ditt företag använder AI längre, utan vad och hur tekniken nyttjas för att skapa värde. Kopplat till varumärket, finns det en stor utmaning.  När AI-verktyg jämnar ut spelplanen börjar många varumärken se likadana ut, låta likadana och kännas likadana. Innehåll optimeras enligt samma ”best practices”. Design följer snarlika mallar.


 

Risken? Ditt varumärke blir osynligt. I en värld översvämmad av perfekt optimerad likriktning längtar människor efter något verkligt, unikt och mänskligt. Med känsla. 

 

Fler och fler stora varumärken, speciellt inom tech, börjar se snarlika ut varandra. Google satte trenden med ett visst minimalistiskt typsnitt, som sedan har spridit sig vidare. Jaguar utförde under 2024 den mest misslyckade rebranden på länge med en ny logotyp som var snarlik Teslas. Varumärken som optimerar för effektivitet tappar bort viktiga beröringspunkter med kunderna, i deras upplevelse med varumärket. Tex Meta, deras “year of efficency” har lett till en radikalt förminskad möjlighet att få hjälp med teknis a problem i deras annonsplattfromar. Personlig support, har ersatts med AI formulär, som inte kan hantera vanliga utmaningar. Vilket leder till paus i annonsintäkter. 

 

 

Vad är varumärkes-DNA och varför är det viktigare än någonsin?

Ett företags varumärkes-DNA är det emotionella, kulturella och visuella fingeravtryck som ingen annan kan kopiera. Det består av komponenter som:

 

  • Värderingar – vad företaget står för

  • Arketyp och personlighet  – hur företaget visar upp sig i världen 

  • Position – företagets position på marknanden 

  • Vision – vad företaget vill uppnå 
  • Kundlöfte – vad företaget lovar sina kunder 

  • Visuell identitet – hur företaget ser ut 

  • Kulturella koder – vilka företaget resonerar med

  • Funktionella och emotionella fördelar – för företagets målgrupp

  • Funktionella och emotionella reasons to belive – varför målgruppen och kunderna ska lita på företaget  

  • Points of parity – snarlika drag inom det kategori ett företag verkar inom

  • Syftet – bakom företagets existens 

Varumärketss-DNA ligger bortom logotyper, taglines och färger. Det handlar om att skapa en igenkännbar emotionell koppling och kundupplevelse

 

5 sätt att skydda och förstärka ditt varumärkes-DNA under 2025

  1. Äg företagets historia
    Algoritmer kan inte återskapa varför du existerar. Lyft fram din grundstory, varför företaget existerar, värderingar och företagets mission. 

  2. Skapa en ”icke-förhandlingsbar” tonalitet
    Istället för att använda AI för att härma andra, träna dina AI-verktyg att förstärka företagets tone of voice och personlighet, från språk, humor, till referenser.

  3. Bygg visuella tillgångar med flera lager av mening
    Skapa symboler, motiv och bilder som inte bara följer trender, utan är knutna till din historia, företagets community och värderingar.

 

  1. Äg emotionella platser
    Framtidens konkurrens handlar inte om funktioner utan om känslor.
    Vilka känslor äger du i din marknad? Stolthet? Uppror? Gemenskap? Energi? Gör dem till dina.


  2. Skapa signaturupplevelser
    Tänk bortom kampanjer. Designa kundupplevelser som känns omisskännligt som ditt varumärke, från onboarding till förpackningar och kundservice. Varje interaktion räknas. 

Avslutande tanke

När alla har tillgång till samma verktyg blir din essens din största konkurrensfördel.
År 2025 kommer de varumärken som överlever vara de som slutar optimera för algoritmer och börjar fokusera på sina kunder och hur de kan förstärka sin identitet med omsorg, omtanke, bortom teknik. 

 


Foto av Hazzel Silva