Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Ramverk ger fokus och resultat

Begränsningar ger fokus och resultat

Att ange tydliga ramar för något skapar både effektivitet och resultat. 

Ett ramverk sätter fokus fram. 

Specifikt i kontexten data och analys av data är ett ramverk ovärderligt då det oftast finns en sådan stor mängd data att tillgå.

Google Analytics är ett konkret exempel. Utan att veta vad specifikt syftet och frågan är med ett besök in ett Google Analytics konto är det enkelt att spendera en hel dag med att titta på besöksdata och beteende från olika perspektiv. 

Ett besök in i Google Analytics är att ramla ner i ett svart hål som leder ner till ett underland fylt av intressant data att titta på. (Om man är lagd åt det hållet förstås)

Jag kan själv jämföra det med ett besök till gymmet. Har jag inte en tydligt tidsram för mitt besök har jag heller oftast inget fokus för min tid där.

Genom att följa en tydlg plan fram för vilka dagar jag går till gymmet och hur länge vet jag precis vad jag ska göra på gymmet den dagen.

Tidsbegränsningen ger mig effektivitet och fokus, antal dagar jag tränar bidrar också till att ge mig ett fokus för varje session. Jag vet vilka muskelgrupper som jag ska fokusera på just den dagen och låta vila de andra dagarna jag är på gymmet. 

Det är samma principer som gäller kreativitet, analys eller andra uppgifter. Ramverk ger fokus eftersom det lyfter fram vad specifikt som skall fokuseras på just där och då.

Ett ramverk sparar tid, då fokus finns och därmed läggs endast tid på att leta upp ett specifikt reultat eller data vid ett besök in i tex Google Analytics. 

Att ta fram ett ramverk för vad som följs upp, när och varför hjälper din organisation att arbeta fokuserat och effektivt med analys av data. 


Fotoa av Alice Butenko via Unsplash