Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Klara-Maria-Mach-entreprenör

Entreprenörskap på riktigt med Klara-Maria Mach

Klara-Maria Mach är en sådan där fantastisk person och entreprenör som får saker att hända och samtidigt lyfter andra människor. Vi träffades via Entreprenörden och hennes initiativ att lyfta andra kvinnliga entreprenörer som sommarinspiratörer. Därefter genomförde vi tillsammans en Instagram Live riktad till kvinnliga företagare, helt utan att ha träffats fysiskt. Vi bara körde.

 

  

Vem är då Klara-Maria Mach?

Hon startade sitt första företag 2013, Uppstuk (Uppsala studentkonsulter). När hennes pappa gick bort under 2014 stannade hon upp och fick en tankeställare om livet. Det gjorde att hon under 2015 startade bloggen Entreprenörden för att skriva om det riktiga entreprenörskapet. På bloggen fokuserar Klara-Maria på att reflektera kring entreprenörskap, ge råd kring företagande och dela sin vardag som entreprenör.

  

Därefter har hon varit krönikör, föreläsare, rådgivare, konsult och investerare i många olika bolag i Sverige. Utöver allt det här driver hon även Wonder Women som är ett nationellt kvinnonätverk för företagare som vill utvecklas tillsammans, Eventdagen och är programledare för podden Päronsnacket.

 

Klara-Maria har en fantastisk energi och erfarenhet och därför vill jag dela med mig av hennes resa och kunskaper, för jag vet att ni kommer att bli inspirerade.


Du har många initiativ som du driver, hur lyckas du med att vara involverad i så många projekt samtidigt? Vad är din hemlighet?

Haha, ja det kan verka som många olika projekt utifrån men för oss (mig och mina anställda) blir det lite sammanflätat. Min hemlighet, som jag fick lära mig tidigt av en mentor var att om man ska starta ett nytt initiativ, projekt eller bolag så måste det gå ihop något vis med ens andra projekt eller bolag. Det ena måste generera kunder eller samarbeten med de andra – för annars går man in i väggen. Att driva för spretiga delar gör att du aldrig räcker till. Så min grund är ordet entreprenörskap i alla mina projekt och därför kan det snabbt gå att kolla igenom om det är något för mig eller inte. Gäller även förfrågningar eller intervjuer.

 

Så här ser det ut just nu med mina olika initiativ och bolag;

 

Entreprenörden:

Jag har företagskunder som “oftast” blir kunder till Eventdagen när de vill satsa mer på personal då jag arbetar mer med affärsutvecklingen när jag är konsult.
Vissa företagskunder kan då även bli partners till Wonder Women.
Vissa av mina följare blir även medlemmar i Wonder Women.

  

 

Podden Päronsnacket:
De personerna jag intervjuar kan till exempel bli föreläsare eller stötta Wonder Women på något vis.Personerna jag intervjuar kan då till exempel tipsa om bolag som jag kan konsulta åt via Entreprenörden.

 

  

Wonder Women:
Där kan vissa kvinnor vilja ha hjälp så då blir de kunder i Entreprenörden.

Nu var allt detta grova drag för att ge insikt i hur jag tänker och strukturen ser ut, men det handlar om att ha en form av cirkulärt tänk. Hur kan kunden, projektet, eller samarbetet användas i mina andra initiativ, finns det något som blir “nej” då passar det inte in i min modell.

 

 

Från ditt perspektiv, hur ser du att sociala medier spelar roll för entreprenörer och start-up idag?

Det har en enormt stor roll och nästan en fördel om man är entreprenör eller startup. Med väldigt enkla medel kan du snabbt komma ut till väldigt många människor och till många områden. Har du identifierat din målgrupp och vart de befinner sig kan du med små ekonomiska medel få en enorm spridning. Men lägg tid att hitta VEM du pratar med innan du börjar lägga resurser på att skapa content.

 

Vad är dina tips till de som drömmer om att starta företag? (men kanske inte vågat göra slag i saken ännu?)

Att utgå ifrån en själv, vad gillar jag att göra och vad frågar människor mig om hjälp eller råd med. Det är det unika med dig och varför människor kommer till dig för råd. Det är en grund för att starta ett bolag.

  

Du behöver inte vara (och ska inte vara) perfekt från början – börja med marknadsföring i olika kanaler fast du inte har loggan eller färgerna helt perfekta. För att driva bolag handlar om din produkt eller tjänst i första hand – har du något att sälja.

  

Sälj! Lägg inte tid på det som inte genererar intäkter, fråga runt i din omgivning.

   

  

Vilka vanliga misstag ser du på en social media kanal (eller flera) som du ser att entreprenörer gör idag?

Att många vill för mycket, så till slut blir det för spretigt och man vet inte riktigt vad man ska få ut av inläggen. Vad vill personen förmedla och till vem? Vill man för mycket eller förmedla till för många samtidigt, då blir det tyvärr mer stjälp än hjälp med att nå ut med sitt budskap.

  

 

När du blickar framåt, vad ser du för utveckling inom entreprenörskap i Sverige?

 

Det främsta just nu är att inte bli omsprungen, p.g.a teknikutvecklingen som sker. Jag tänker främst på AI men även hur algoritmerna förändras på alla sociala plattformar. Det handlar om att försöka hålla sig relevant när världen förändras och börja förstå att många även gärna tar ett avstånd från sociala medier – hur kan du då nå din målgrupp utan att använda sociala medier som du inte styr. Men något jag verkligen vill slå ett hårt slag för är AI och inte bara ChatGTP, för med AI kan småföretagare vinna så otroligt mycket mark genom att lägga sin tid på relevanta delar och använda AI som ett hjälp kring administration.

 

  


Fotografi av: Evelyn Wallin Photography