Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

erik-hassler-adcolony-linkedinmarketingsolutions-bio

Fördjupa relationer och undvik vanliga misstag företag gör på Linkedin med råd från Erik Hässler

Erik arbetar som Solutions Manager på AdColony där han vägleder och supporta kunder i sina förehavanden på LinkedIn, främst gällande business-to-businessmarknadsföring.

AdColony är sen flera år tillbaka exklusiv partner till LinkedIn Marketing Solutions på den svenska, norska och danska marknaden.

Hur kan B2B marknadsföraren fördjupa relationerna med företagets kunder med hjälp av annonsering på Linkedin?

På LinkedIn når du B2B-segmenten på ett sätt som är svårt att matcha via någon annan kanal. Först och främst så deltar medlemmarna på plattformen med ett professionell mindset, som skiljer sig mot B2C-plattformar som t.ex. Facebook. Användaren är på plattformen för att lära sig, hålla sig à jour med branschnyheter, knyta kontakter och diskutera med likasinnade.

Genom att kommunicera med sina prospekt och kunder genom hela marknadsföringsresan, från varumärkeskännedom till leadgenerering, kan man med LinkedIns produkter och targetingmöjligheter nå rätt målgrupper med rätt budskap i rätt tid.

Vilken är den mest outnyttjade potentialen med Linkedin Ads som du ser idag?

Det som jag skulle premiera mest i det här sammanhanget, om än inte en regelrätt annonsprodukt, är potentialen till Thought Leadership. Medlemmarna är inte på plattformen för att spendera tid på kollegors semesterbilder – dom är där för innehållet som berör vad dom sysslar med på kontorstid på vardagarna.

Beslutsfattare spenderar en ansenlig tid och engagemang med innehåll som produceras av deras branschkollegor, konkurrenter och leverantörer – om man lägger ner tiden att långsiktigt skapa kvalitativt thought leadership-content så kan det starkt påverka varumärkesuppfattningen och försäljningen.

erik-hassler-adcolony-linkedinmarketingsolutions

Vad är de största misstagen som företag gör med sin Linkedin annonsering idag?

Kortsiktighet. Både gällande strategi och KPI:er. Många nya kunder vill köra en ”testkampanj” och utvärdera resultaten för att sen ta ställning till plattformen som marknadsföringskanal (gärna leadgenererande för att enkelt se vilken ROI man kan förvänta sig). Det är förståeligt, men det målar inte en komplett eller rättvis bild. Vad är ett bra resultat? Lågt CPM? Många klick till landningssida? Billiga leads? Ökad försäljning?

För att lyckas på LinkedIn, precis som i all annan marknadsföring, så måste man börja i rätt ände och driva brand awareness och därifrån vårda sina målgrupper ner i den beryktade marketing funneln; engagement, consideration, retention. Sen kan man rättvist (men förvisso kanske inte helt enkelt) utvärdera effekten av sin plan och försäljningssiffror.

På LinkedIn finns medlemmarna, inställningen, och den användardatan som låter dig nå de beslutsfattare du är ute efter, men inget av dom är en genväg till ökad försäljning. Om du stirrar dig blind på din första kampanjs CPM så har du inte ett mått på vad plattformen egentligen erbjuder för möjligheter. Det är med en både organisk och sponsrad ”Always-On”-strategi genom hela resan som företag kommer att kunna se den riktiga ROI:n.

På en lite mer lättsam not så tycker jag inte heller att man som B2B-företag ska vara så försiktig med att använda emotionella argument och humor i sin marknadsföring, framförallt i awareness- och engagement-faserna. Det finns en förutfattad mening att den typen av språk inte har en plats inom B2B, vilket helt enkelt inte är sant!

Vilka nyheter kommer att lanseras i år för Sverige från Linkedin som vi kan se fram emot?

  • ”Conversation Ads” släpptes brett i höstas, som låter dig skapa ett mer skräddarsydd och multifunktionellt utskick än den mer vedertagna Message Ad. Denna produkt har sin plats i en mycket större utsträckning av kundresan och kan därmed vara aktuell för en betydligt bredare målgrupp än just Message Ads.
  • LinkedIn Stories är i beta-fas och kommer att rullas ut mer och mer framöver.
  • Retargeting-möjligheterna har länge varit minst sagt svaga på LinkedIn, men nu finns möjlighet för retargeting av video-views, event-deltagande, lead gen formulär, company page vists med mycket mera. Det här är funktionalitet som ger betydligt bättre kontroll över de visningar som du är ute efter.
  • Sist men inte minst så ser jag fram emot en utökad funktionalitet kring account based marketing, där man ska få bättre insyn i hur du genererar engagemang från specifika företag!