Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Så här gör du för att modernisera din e-postmarknadsföring

Så här gör du för att modernisera din e-postmarknadsföring

E-post marknadsföring är både effektivt, enkelt att kundanpassa och en kanal som inte kostar lika mycket att använda om man jämför med andra kanaler där du köper uppmärksamhet. 

Dessutom äger du själv din kunddata utan inblandning eller risk för minskad räckvidd eller andra förändringar som kan utföras av företaget som äger plattformen. 

Här kommer konkreta tips på hur du tar ditt företags e-postmarknadsföring till nästa nivå.


Data

Använd det data du har på kunderna för att berika både innehåll och design för att driva engagemang. Hämta inspiration från Grammarly och Duolingo som använder gamification via personlig användarstatistik för att motivera och engagera sina kunder till att fortsätta använda plattformen. 

Identifiera existerande data som finns som kan hjälpa dina kunder och leverera värde till dem. Hur kan du hjälpa dina kunder? (spara pengar, bli mer hälsosamma, eller uppnå andra mål som du vet hjälper dina kunde roch är relevanta för den tjänst eller produkt som du tillhandahåller)

Mätvärde som du bör känna till  

CTOR är en förkortning av click to open rate 

Detta mäter effektiviteten i e-postens innehåll. Detta mått beräknas av antalet unika klick delat med antalet unika öppningar. Läs mer om det här.

Designregler för e-post

  • Enkel, kortfattad utformning av innehåll och design. För att undvika kognitiv utmattning för mottagaren pga för mycket information
     
  • Led ögat och fokusera på att placera innehåll “above the fold”
  • För mobilversion – se till att designen är “tumm-vänlig” dvs går att både navigera och hantera utan att mottagaren råkar klicka på något medans hen läser innehållet 
  • Testa dina e-postmeddelanden med bilder avaktiverade för att säkerställa att dina viktiga områden med call to actions fortfarande fungerar med bilder av
  • Upprepa din huvudsakliga call to action/uppmaning till handling i hela e-postmeddelandet (kom ihåg – endast en call to action)

Anpassa e-postmeddelanden efter kundens beslutsresa mot ett köp 

Använd realtidsinnehåll som laddas in när e-posten öppnas från en DAM (data asset management) eller andra källor. Med syfte att leverera relevant innehåll baserat specifikt på var kunden befinner sig i sin beslutsresa och i relationen med företaget i just det ögonblicket. 

Detta kan göras genom att ställa in regler för att säkerställa relevans i innehåll och meddelanden.

Använd data från webbplatsen 

Använd beteendedata från webbplatsen som tex browser historik, avhopp och sökdata för att skapa unika och relevanta e-postmeddelanden för mottagaren.

Använd innehåll från kunder 

Använd användargenererat innehåll i dina e-postmeddelanden genom att läsa in innehåll från företagets sociala mediekanaler och använd om det är relevant i e-post.

Skapa konkurrensfördelar genom att kontinuerligt bli bättre 

Genom att testa minst en sak vid varje utskick och samla insikter. Glöm inte att säkerställa din bakgrundsinformation när du gör ett A/B test. (Vem är målgruppen, syftet, målet osv – alla kunder är inte lika!)


Foto av Olga Serjantu via Unsplash