Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Förbättra din beställarkompetens

Förbättra din beställarkompetens

– uppnå bättre resultat och relationer

Vad är beställarkompetens? 

Beställarkompetens är att kunna kravställa, informera och kommunicera om en problemställning på ett sådant sätt att någon annan förstår. Samt finnas tillgänglig, granska och rådge under processens gång med att lösa problemställningen.

Varför misslyckas projekt och samarbeten? 

De vanligaste orsakerna är dålig planering, avsaknad av tydlighet och kommunikation. De ligger till grund för många problem, tex som avsaknad av rätt förutsättningar då det kräver just tydlighet, kommunikation och planering för att säkra.

Att tänka på när du agerar beställare

Att jobba i team är en konst och när vi agerar beställare är vi del av teamet runt att uppnå resultatet. Det är vårt ansvar som beställare är att säkerställa att leverantören får de bästa förutsättningarna att utföra uppgiften utifrån problemställningen. Det innefattar instruktioner, kommunikation, feedback, deadline och att kunna hantera vårt egna företags interna dialoger och förväntningar på projektet.

Här är några tips på vägen för att lägga grunden till ett effektivt samarbete och bästa därmed resultat: 

  • Var tydlig i din problemformulering och dina förväntningar. 
  • Du ska ge ett problem att lösa inte tala om för en leverantör hur de ska lösa problemet. 
  • Våga ställa krav på din leverantör (rimliga förstås).
  • Säkerställ tydlig koppling till mätbara mål så att du som beställare kan mäta effekten av din investering. 
  • Kompetensnivån på din leverantörs team reflekterar alltid en investering. Erfaren personal kostar mer, dock är det en investering som ofta lönar sig i slutändan. 
  • Under processen, lyssna och var öppen för ändringar baserat på leverantörens expertis och erfarenhet. 
  • Tänk på att vara tydlig med din tillgänglighet under processens gång. Säkerställ att din tillgänglighet finns med i den gemensamma tidsplanen så att du har tid och utrymme att svara på frågor under arbetet fram. Samtidigt som du har arbetsro för dina interna åtaganden (det vill säga ditt vanliga jobb!).
  • Tänk på hur du ger feedback. Feedback behöver vara specifik, konkret och konstruktiv. Du som beställare har ansvar att ge feedback under processen på ett ärligt och tydligt vis. Så att din leverantör förstår vad de kan göra bättre för att hjälpa dig uppnå det resultat som du vill se. 




Foto av Cherrydeck