Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Några av styrkorna med Google Analytics 4

Några av styrkorna med Google Analytics 4

Google Analytics 4 är byggt som en helt ny plattform och vi ser fortfarande en tidig version av Google Analytics 4. Jämför vi Google Analytics 4 mot Universal Analytics (UA) så kan plattformen vid första anblick se ut att skilja sig markant från UA, eftersom de två analys-verktygen ser så annorlunda ut.

Mitt första intryck var att det såg väldigt tunt ut gällande tillgänglig data i Google Analytics 4, när jag först installerade det, eftersom strukturen på datat inte ser ut som vi är vana vid. Samt att insikter i Google Analytics 4 bygger på machine learning. (Just nu är även de ganska basic).

Det innebär att vi behöver lära oss något nytt men kan du grunderna i analys kommer du kunna gå över till Google Analytics 4 under en period av lärande som är enklare om du inte kan grunderna i analys alls. 

Google Analytics 4 är dessutom byggt för att vara del av Google Marketing Plattformen i kombination med Data Studio. Därmed är min förståelse hittills att vi kan bygga rapporterna i Data Studio som hjälper kommunikations eller marknadsteam att ta beslut på ett enkelt sätt som den målgruppen är van vid. 

Det som jag tycker är spännande med  Google Analytics 4 är att det är byggt för att vi ska kunna analysera besökarens flöden och beslutsresa. Det är som att Google har byggt Google Analytics 4 med en Data Scientist i åtanke. Eftersom vi kan få svar på smartare frågor i Google Analytics 4 genom kombinationen med AI än vad vi kan få ut av endast UA-versionen. 

Några av styrkorna med Google Analytics 4 är som jag förstått det hittills: 

  • Alla interaktioner är event 
    I Google Analytics 4 är alla interaktioner event. Google Analytics 4 kan samla in samma event som UA-versionen i kombination med Google Tag Manager. Det har redan skapats verktyg för att enkelt migrera händelser/event från existerande webbplats i Google Tag Manager till Google Analytics 4. 

  • Med UA kan du visualisera en kundresa i kombination med Data Studio. I Google Analytics 4 kan du se detta direkt i plattformen. 
    I UA kan vi inte spåra resan mellan olika interaktioner utan att kombinera Google Analytics med Data Studio. I Google Analytics 4 däremot kan vi analysera en resa. Vi kan titta på personer som hamnar på en specifik landningssida, som klickar på en specifik knapp, ser på en specifik video till en viss tid och vad de gör efter de här interaktionerna. Du kan få hjälp att se hur en viss sida påverkar tex slutförda köp.
  • En central plats för data delas 
    Webbplatser med låg mängd trafik kommer att få tillgång till insikter från data från andra webbplatser. Därmed kommer vi alla få bättre insikter från Google Analytics 4, ju mer data plattformen får tillgång till via att fler webbplatser använder verktyget.
  • Vi kan få insikter att agera på i en värld med operfekt data med hjälp av AI
    Kombinationen av machine learning och ett ”utdrag” av data på besökarens interaktioner hjälper företag att kunna förstå besökare, flöden och se data som det går att agera på för att förbättra den digitala närvaron. Vilket hjälper företag att komma runt operfekt data och lagstiftningar.
  • Framtiden ser spännande ut
    Tar vi Google totala tillgång till data via alla verktyg och plattformar (från Google Ads till Google Calendar) så ser framtiden ganska spännande ut. Med all data som Google har tillgång till tror jag att att det är hög sannolikhet att Google kan skapa sig en bild av hur en person beteer sig och ”ser ut” som är påväg att ta olika beslut och köpa olika typer av produkter och tjänster.