Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

världens farligaste möte

Mina spaningar från Världens Farligaste Möte

I onsdags vaknade jag upp med en hes hals från att ha skrikit hängandes upp och ner i Helix, med en smula mer volym i håret och definitivt mer glitter i själen. 

Jag hade det stora nöjet och privilegiet att få delta på Världens Farligaste Möte som arrangeras av SQLI Nordics (tidigare Star Republic) denna regnig tisdag i Maj.

Årets tema var WTF – och vilket tema!

Mina spaningar 

En röd tråd genom många av talarnas framförande handlade om misslyckanden, vad vi kan lära oss och göra bättre nästa gång. När vi arbetar med digital närvaro och i den här snabbrörliga ljuvliga kontexten så finns det mycket att hämta och lära sig av misslyckanden. Där är ju just där som lärdomar och insikter uppstår. 

Nimble (bästa namnet såklart 😉 ) – delade med sig av en grymt bra analogi för att jobba strukturerat, systematiskt med den digitala närvaron i en föränderlig kontext. 

DHL – delade med sig av vikten av att förstå hela kundupplevelsen och resan, från första klicket till den faktiska leveransen av produkten till dörren av ett ombud. Två bra tips var att besöka ombuden och räkna ut ROSI – return on shipping investment.

Symplify – delade med sig av ett gäng fantastiska fails. Ett av de bästa handlade om att säkerställa att du tittar på rätt data, från rätt besökare, i rätt kontext innan du genomför en förändring på en webbplats.
 

David JP Phillips – framförande om hur vi kan använda oss av storytelling i affärskommunikation och använda neuroscience i hur vi strukturerar vår kommunikation. Receptet är följande:

  • Dopamin – vilket du skapar hos mottagaren med 5-10 obesvarade frågor.
  • Oxytocin – skapas när vi visar oss sårbara
  • Det blandas sedan upp med personliga reflektioner och förmågor.  

SQLI Nordics – delade med sig via Johan Björtin om vad en SEO migrering faktiskt är och inte är. Med bra verktygstips (Sistrix) som jag definitivt skall undersökas vidare. 

Peter Iwers – avslutade föreläsningselementet av dagen genom att dela med sig av sin resa från skolgången fram till där han är idag. Kan man vara rock musiker, krögare och bryggare? Självklart kan man det. Från hans tal tog jag med mig vikten av modet att följa sina drömmar, trots människor i omgivningen som inte tror på dig. För till syvende och sist vet bara du själv vad du är kapabel till att åstadkomma – ingen annan. De kan bara dömma dig utifrån sina egna begränade upplevelser och sin egna tro.

Vad jag tyckte om eventet? 

SQLI Nordics med partners var de perfekta värdarna och dagen med kvällen höll en extremt hög nivå. Det märks att det fanns en tanke bakom upplevelsen som de ville förmedla i varje detalj. Det var väldigt genomtänk, från godmorgon sms som fick mig att känna mig välkomnad, till att få finkaffe från DaMatteo när man kliver in till Lisebergsteatern på morgonen. 

Det fanns en omtanke om besökarna samtidigt som det bjöds på fenomenala upplevelser och inspirerande talare. Det märktes att det lagts ner kraft, energi och ett stort arbete i att skapa den här dagen och kvällen.

Under min karriär har jag haft nöjet att arbeta med väldigt många fantastiska människor som nu finns på andra arbetsplatser. Efter två år av pandemi kändes det fantastiskt att få möjlighet att träffa och krama om så många personer som jag tycker om och lära känna många nya människor. Eventet var perfekt för både och.

Självklart var Helix i kombination med bubbeldrickande en oslagbar upplevelse som är ett minne för livet eftersom jag är ett stort fan av Helix.

Det finns så mycket mer att säga, skriva och kommentera på som var fantastiskt, dock väljer jag att stanna här och avsluta med: får du möjlighet att delta på Världens Farligaste Möte i framtiden – så gör det!

Några godbitar i form av länkar för dig som inte var där 

DotDigital har skapat en global rapport för e-handel med bechmarks

Nets har en svensk version för e-handlare som du kan komma åt här.

Bright Mind Media delar med sig av en inspelning av ett webinarie som handlar om hur du lyckas på TikTok som du kan ta del av här.

TriggerBee ger dig en kostnadsfri genomgång av din webbshop baserat på över 90+ kriterier