Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

AI Strategy Summit Stockholm

Mina tankar från AI Strategy Summit i Stockholm

AI är ett fascinerande ämne, det är stort, vitt och brett. Möjligheterna till tillämpning är många och teknologin har fått och kommer att få stor påverkan på vårt samhälle och vår värld inom kort. I och med att min omvärldsbevakning på ämnet är koncentrerad till USA primärt, samt att min officiella utbildning är från Wharton, så var jag enormt nyfiken på att få lyssna in och lära mig i ett svenskt sammanhang. Mina frågor var många runt var Sverige befinner sig just i detta nu inom AI.

Nog fick jag svar på den frågan och den lämnade något av en klump i magen, svaret fick jag från många håll under dagen och det var en besvikelse. Samtidigt som jag fick vatten på min kvarn kopplat till min filosofi och mitt perspektiv på hur vi företagare kan komma framåt. Inte minst inför eventet som jag är del av tillsammans med Business Region Göteborg nästa vecka på ämnet AI.

 

Innan jag går in på källan till min besvikelse vill jag dela med mig av några spaningar och mina konklusioner. Jag hoppas att de kan ge dig som företagare både något att fundera på men även inspiration till att agera:

 

Governance var en röd tråd på flera områden 

  • Merparten av talarna under dagen delade en röd tråd, de pratade mycket om governance men från olika perspektiv och varumärken (IBM, Salesforce osv).



    Vanliga misstag som lyftes

  • Företag hanterar AI som digitaliseringen. Istället för att styrelse och ledning äger frågan, kommer initiativ från andra delar av organisationen som inte har samma förutsättningar att påverka verksamheten.

  • Företag ifrågasätter inte om AI verkligen är lösningen, eller om det är något annat? Här instämmer jag då jag kan se företag göra misstag att välja AI-verktyg innan de utforskat om verktyget kan utföra det som de önskar.

 



Okunskap amplifieras med AI.

  • Inte bara pga av icke-kvalitativ data, utan även om personen som använder generativ AI inte har kompetensen att skapa slutresultatet själv. En bra analogi är att juniora utvecklare inte blir effektivare och mer kvalitativa med hjälp av co-pilots utan tvärtom. Medan seniora utvecklare blir 10 gånger mer effektiva och produktiva med hjälp av en co-pilot för de kan se bristerna i kvaliteten.

 

 

Frågan om att ta hjälp av extern kompetens i arbetet med AI var delad.

  • Dock tror jag att företag kan söka upp kompetens för att få en hjälpande hand i att navigera förändringen tillsammans med dig som företag. Du och dina anställda kan din verksamhet och dina kunder bäst. Att sätta samman ett team med extern kompetens som hjälper er att navigera förändringen, utbilda personalen och vägleda er mot att bli självgående och få in detta i verksamheten. Tror jag kommer vara ett bra första steg att komma igång.

 

Fler perspektiv och erfarenheter kommer att amplifiera värdet av investeringen i AI.

  • Företag bör jobba tillsammans över ”gränserna” med AI. Klarna startade sin resa med AI med enkla saker och det kan ditt företag inspireras av. 75% av alla anställda på Klarna använder generativ AI i sitt dagliga arbete för att kunna leverera snabbare och med högre kvalitet. Min uppfattning är att Klarna har double down on att reducera vanligt förekommande administrativa arbetsuppgifter från personalen – på alla avdelningar. Som leder till att de kan möta sina kunder på ett mer värdefullt sätt och samtidigt identifiera hur de kan äga mer av kundresan, både upp och downstream.

  • AI Sweden poängterade också vikten av att hitta use cases från verkligenheten, att börja där.

  • Vilket jag tyckte att Bonnier News levererade väldigt bra på genom att visa upp hur de jobbar och har fått med sig alla delar av verksamheten in i arbetet med att få in AI. Från slack-bots som hjälper till att svara på frågor om marknadsföringskampanjer i Google Ads, till att bygga aggregerade nyhetsbrev till sina kunder. Det fanns många värdefulla, inspirerande praktiska use cases som Bonnier News delade med sig av.

 

 

AI är inte en data science fråga, det är en bolagsfråga.


En fråga som styrelse och ledning bör ha på sin agenda. AI ska ligga under VD och ordförande i styrelsen, som skall ha grundläggande kunskap om AI och kunna skydda AI initiativ i verksamheten. Här är några väldigt bra frågeställningar som VD, styrelse och ledning bör fråga sig;

  • Hur mäter vi fairness i data?

  • Hur undviker vi toxicity? 

  • Vem äger risken i bolaget?

  • Vilka förutsättningar behöver ett AI intiativ för att lyckas i verksamheten



    Nyckelfrågorna som hela verksamheten kan skapa magi med är;
  • Vad kan teknologin göra för verksamheten? Affären? Kundnyttan?

  • Hur kan vi ta AI till företagets data och vad kan vi då skapa? Effektivisera? Reducera?



Dock, tror ännu mer på att lägga det åt sidan i ett första skede och använda en enda enkel fråga;

Om allt vore enkelt, hur hade det varit då?



Att börja i skaparlusten, att få låta kreativiteten flöda fritt utan att bli nedskjuten eller tänka på “hinder”. Från den startpunkten se över vilken typ av teknologi som är mest lämpad för att uppnå det önskade resultatet. Kanske är det ett verktyg eller en kombination av olika.

 


Nu till det som gav mig en klump i magen 😢

Vart befinner sig då Sverige? Låt oss zooma ut något. Europa befinner sig långt efter USA. Jämför vi Europa mot Indien eller tex Sydkorea, well då ligger vi långt, långt efter. Tyvärr är Sverige ett av de länder i Europa där det inte händer speciellt mycket på AI fronten. Svenska företag har inte AI med som en strategi eller styrelsefråga. Det gör mig oerhört ledsen att se. Eftersom det finns en sådan stor potential med AI, det kräver inte ens att vi behöver utveckla något eget. Vi kan nu skapa värde, producera mer med existerande verktyg. Tröskeln är verkligen låg.

 

Jag kan förstå att det kan finnas uppfattningar om att AI är komplext, eller krångligt. Men det är inte så längre. Att använda traditionell AI kräver egen utveckling och data av god kvalitet. Att använda generativ AI, där behöver vi bara fantasi och kreativitet. Det är magiskt!

 

Dock så väcker situationen det finska “sisou” i mig och jag vill hjälpa fler att se möjligheterna med AI och att det kan släppa fri vår mänskliga kreativitet och skaparlust. För att avsluta med ett inspirerande citat;

“Making money is art and working is art and good business is the best art.”

– Andy Warhol



Jag är nämligen helt övertygad om att AI kan hjälpa oss människor till ett roligare arbetsliv och ökad framgång för företag i Sverige.