Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

omvärldsbevakning_modern_marknadsföring

Spara tid på omvärldsbevakning inom modern marknadsföring

Jag spenderar ungefär 8 – 10 timmar i veckan på omrväldsbevakning. Anledningen till att jag gör det är att landskapet för modern marknadsföring utvecklas i en rasande takt. Därmed för att ge en hög servicenivå till Nimble & Cos kunder innebär det att det är en must have och inte en nice to have att vara up to date. Dock är det för mig ett rent nöje och jag drivs an en nyfikenhet och en inre motivation eftersom jag har förmånen att jobba med något sådant som är så roligt som modern marknadsföring. 


Förutom att jag använder den omväldsbevakning jag utför i mitt dagliga arbete med att hjälpa företag och människro att utvecklas, så använder jag det rent konkret till två andra saker. De investeringar jag väljer att göra eller inte göra under åren på bland annat börsen. Samt att jag delar med mig mina insikter i ett lätt, nätt summerat format som uppskattas i ett nyhetsbrev som heter Konsulten Tipsar. Det är ett månatligt nyhetsbrev om mordern marknadsföring. Det ger prenumeranterna insikter om skiftningar på sociala medier, nyheter kopplat till AI och modern marknadsföring som marknadsförare bör känna till. 


För att ge fler ett smakprov av hur nyhetsbrevet ser ut, har jag valt att publicera April 2024 utgåva nedan. 

Vill du också få en summering i slutet på varje månad om det som du som marknadsförare bör känna till? Med en kort kommentar och en länk för att läsa vidare på egen hand. Då är det bara att prenumerera på nyhetsbrevet om modern marknadsföring här. 

 


 

AI


Nytt begrepp att vara medveten om — “AI washing”

Goldman Sachs undersökte hur många företag som pratade om AI i sina ekonomiska redovisningar. Dock är företagen luddiga med den praktiska tillämpningen av AI.  Begreppet har myntats av Gary Gensler från SEC vilket är (Amerikanska statens organ som bekämpar marknadsmanipulation).

Det innebär att företag är direkt missledande med de färdigheter, begränsningar eller risker som deras AI produkter eller lösningar innebär. Samt att företagen ljuger om hur och när de använder AI.



Har ditt företag inte råd med en influencer?

 

Inga problem, TikTok lanserar inom en snar framtid en funktion som tillåter företag att sälja produkter via en AI bot i live streams och videos.

 



Open AI och Meta på G med att lansera AI som kan föra resonemang

Båda företagen planerar modeller som kan planera och resonera för att kunna lösa mer komplexa problem.


Open AI testar möjligheter med att skapa “röster”

​​Open AI delar med sig av insikter och utmaningar med att skapa syntetiska röster. Dvs text till röst generatorer som skall efterlikna en specifik röst.


Social Media


TikTok & Brand safety

TikTok lanserar nya funktioner för att säkerställa brand safety.



Kreativ SnapChat-kampanj att inspireras av

Snap och Cartier lanserade nyligen en marknadsföringskampanj där målgruppen kan prova Carters ringar med hjälp av AR. Snyggt!


Se upp med marknadsföring på Metas plattform

Flera företag rapporterar “glitches” i Metas automatiserade annonseringssystem. Konsekvenserna är ökade priser och sämre resultat.



LinkedIn ökar fokus på video

Både vad avser marknadsföring och organiskt innehåll. LinkedIn testar just nu en dedikerad “video feed tab” i appen för vissa användare. Se hur det ser ut här.



Hootsuite köper upp Talkwalker

Vilket innebär att Hootsuite kan erbjuda ytterligare insikter i trendande ämnen i de olika sociala kanalerna. Vilket gör att användare av Hootsuite kan nu både “lyssna och svara” snabbare baserat på de målgrupper de önskar att engagera.




Modern Marknadsföring


Tips för att spara data från Google Analytics UA inför nedsläckningen

För dig som antingen vill spara eller arkivera historisk data från Google Analytics UA kan göra det genom att arkivera och/eller exportera datat från UA-egendomen.

Anledningen till att du vill göra detta är för att kunna jämföra resultat. Därav rekommenderar jag att spara datat och i alla fall extrahera en baseline för framtida referenser. Om ditt företag inte redan har det på plats.


Marknadstrender att vara medveten om



Rapporter att känna till