Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Peter Hedström CMO Learnster

Skapa konkurrenskraft med en lärande organisation – en intervju med Peter Hedström från Learnster

Peter Hedström har under de senaste 18 åren arbetat att bygga starka varumärken och med digital marknadsföring i olika former. Peter har erfarenhet från flera olika perspektiv, både från kund, byråsidan och som egen konsult. Dessutom har han utbildat på Medieinstitutet och på Stockholm School of Business. Idag är Peter CMO på Learnster, en plats han hamnade på som resultat av sin förkärlek till entreprenörskapet.

Peter är inte bara en mångkonstnär i sitt arbete utan även på sin fritid, han tycker att det är precis lika kul att nörda ner sig i ett Excelark en hel dag, som att jaga fåglar med kameralinsen, spela gitarr eller inreda familjens torp utanför Enköping.


Allt fler företag har som målsättning att bli en lärande organisation. Från ditt perspektiv och erfarenhet, vad beror den utvecklingen på? 

Utvecklingen inom området lärande organisation har gått från ett ”nice to have” till ett ”must have”. Helt enkelt för att löpande utveckling förväntas idag för att företag skall möta den ökade teknologiska utvecklingstakten och medarbetarnas förväntningar. Inte minst av den yngre generationen, men egentligen av alla med någon form av karriär-ambition. Ny kunskap måste löpande produceras i organisationen, av organisationen. Om det inte sker kommer de mest medvetna medarbetarna att söka sig vidare någon annanstans. Med andra ord är det idag en förutsättning att din organisation är en lärande organisation, för att attrahera och behålla talanger. Utvecklingen drivs på av att digitaliseringen ställer enormt hårda krav på oss alla idag. Det räcker inte längre med tre dagar på en kursgård, två gånger per år. Du måste lära dig nya saker hela tiden. Varje dag. 



Vad är ett LMS? och varför ska företag använda den här typen av verktyg?

Ett LMS är ju, som alla som arbetat inom HR vet, ett trögt gammalt verktyg som ingen vill ha att göra med… Eller? Är det verkligen så fortfarande? Ordet LMS klingar säkert negativ i en del HR-öron. Helt enkelt för att ordet har hängt med ända sen typ 80-talet. Och faktum är att det fortfarande finns väldigt många LMS på marknaden som är precis så där mossiga som vissa minns dem. 

LMS står för Learning Management System. Back in the days var LMSet primärt en plattform för HR att ”managera” interna utbildningsinsatser. HR-avdelningen använde plattformen för att distribuera ut utbildningar ”top-down”. Samt för att följa upp på att medarbetarna hade genomgått de utbildningar som organisationen/rollen krävde. Användarvänligheten var obefintlig. Av den anledningen har många LMS-leverantörer på senare tid försökt tvätta bort ordet LMS. Då genom att hitta på massa nya bokstavskombinationer som mest krånglar till det för köparen. En bil är en bil, oavsett om den är tillverkad 1980 eller 2021. Men en bil som är tillverkad idag är garanterat trevligare att både köra och åka med i. Vi började tillverka vår plattform under 2018 och släpper ny funktionalitet löpande. Med andra ord är den allt annat än ett trögt och mossigt arv från 80-talet. Men det är fortfarande ett LMS för det. Ett morgondagens LMS för nytänkande organisationer.

För en nytänkande HR Manager, eller People & Culture Manager, är ett modernt LMS ett oumbärligt verktyg. Det finns även idag (precis som förr) ett stort behov av att säkerställa att medarbetarna har genomgått vissa obligatoriska utbildningar. Det finns också ett stort behov av att kunna automatisera och effektivisera utbildningsinsatser. Men framförallt för att löpande kunna skapa engagerande utbildningsmaterial, samt att hålla det materialet uppdaterat. Det kan röra sig om allt från mikrolärande och enstaka kurser, till onboardingutbildningar och dynamiska utbildningsprogram. De som är riktigt nytänkande kommer även vilja inkludera organisationens ämnesområdesexperter i framtagningen av nytt material. Allt detta kan du göra i ett modernt LMS som exempelvis Learnster. Både för dina medarbetare, men även för dina kunder och partners. Med andra ord är ett modernt LMS är också ett ypperligt redskap för en Customer Success Manager i ett snabbväxande SaaS- eller produktbolag, som vill utbilda externt.   

Vad är de tre vanligaste misstagen företag gör när de skall bygga en lärande organisation? 

  1. Många företag tror att de kan bygga en lärande organisation under 2021 och framåt utan en modern, digital plattform som stöd. Väldigt mycket idag kan underlättas med hjälp av teknikstöd. Faktiskt mer än vad man kan tro för arbetsplatser där det dagliga arbetet primärt inte sker digitalt. Även en hissreparatör eller en rörmokare gynnas av att vid rätt tillfälle ha tillgång till rätt insikter och lärdomar från organisationen. Givetvis från valfri enhet. Att våga släppa taget om det helt analoga arbetssättet och gå mot ett (mer) digitalt arbetssätt är en viktig förutsättning för att lyckas. Avgörande är också att upplevelsen måste vara lustfylld för den som ska lära sig. Det ställer krav på att utbildningsmaterialet både är visuellt tilltalande och pedagogiskt uppbyggt. Se därför till att välja rätt digital plattform som stöd.

  2. Ett annat vanligt misstag är att tro att en digital plattform som stöd kommer lösa hela problemet. Så är det absolut inte. En lärande organisation består till syvende och sist av människor. En riktigt bra utbildningsplattform kommer tveklöst vara ett ovärderligt stöd. Men var beredd på att en hel del arbete även kommer bestå i att förändra organisationens sätt att tänka och agera kring kunskapsdelning. Och förändringen måste vara förankrad i, och kommunicerad av, företagsledningen.

  3. Att misslyckas med att prioritera rätt bland utmaningarna kopplade till initiativet ifråga. Att bygga en lärande organisation är ett arbete som sker över tid och som kräver struktur och processer. En tumregel här är att inte försöka göra allt på en gång. Vårt Customer Success-team har lagt mycket tid på att utveckla en riktigt vass process för detta. Den hjälper våra kunder att komma igång på rätt sätt. Processen tillämpar vi när vi onboardar de kunder som valt Learnster som stöd i ambitionen att bygga en lärande organisation. 

När du blickar framåt, vad ser du för utveckling när det gäller att bygga lärande organisationer och företag? 

Vi lever idag onekligen i en värld av informationsöverflöd. Personligen älskar jag både Google och YouTube. Jag spenderar osunt mycket tid på dessa plattformar. Aldrig förr har det varit enklare att på egen hand bygga en veranda. Eller att lära sig att spela gitarr. Det finns oändligt mycket tillgänglig ”information” där ute som hjälper dig att supersnabbt bli lika bra på något, som någon annan redan blivit före dig. Dessutom är väldigt mycket information idag gratis. Fantastiskt!

Men det räcker inte. Jag tänker ofta på vad min svägerska Anna Tebelius Bodin som föreläser om hjärnan sa till mig en gång:

”Om någon ska kunna få grisar att flyga måste denne på riktigt förstå området grisar och området flyga. Att information finns tillgängligt om de bägge områdena är så klart en förutsättning. Men för att ta det till nästa nivå måste informationen förädlas till kunskap. Det är något som vi människor har förmågan att göra, då genom att dra paralleller, göra analyser och utifrån det – bygga nya idéer. Med andra ord – först när vi förädlat information till kunskap kan utveckling och innovation (potentiellt) uppstå.”

Och det är ju precis det här som allting handlar om! Vi grundar inte nya bolag för att nöja oss med att göra vad andra redan gjort. Och vi kämpar inte på med att bygga upp lärande organisationer i syfte att ”enbart” sprida information. Målet med företagandet är trots allt att skapa ytor för ny kunskap – i syfte att föda utveckling och innovation.

Så jag tror att framtiden för lärande organisationer kommer handla om att hitta nya metoder att förädla information till kunskap. Då med hjälp av teknik, givetvis. Och här kommer vi se (och ser redan) hur teknikutvecklingen far fram som en virvelvind och hjälper oss framåt i denna mission.

Mitt i den virvelvinden kommer du hitta oss på Learnster. Både idag och imorgon.