Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

undviker ditt företag att spara personuppgifter i Google Analytics 4

Undvik att spara personuppgifter i Google Analytics 4

Efter att ha tagit del av IMY beslut om Google Analytics så har jag grävt i mina anteckningar och underlag från min  Google Analytics 4 certifiering och Googles egna support dokumentation. 

 

För att ge klarhet i frågan gällande PII (personligt identifierbar information) och just Google Analytics 4. Här är en summering av det som du bör känna till: 

 

  • Google Analytics 4 loggar eller lagrar inte enskilda IP-adresser. Företag behöver inte ändra några inställningar för detta, men det finns inställningar som företag kan vilja att kontrollera när det kommer till annan typ av datainsalmning kopplat till användare. Dvs aktivera eller inaktivera (geografi, enheter, osv). 

 

  • När företag använder Google Analytics 4 för att samla in data från digitala egendomar, som en webbplats eller mobilapp, finns möjlighet att helt eller delvis inaktivera datainsamling på detaljerad nivå.

 

  • Företag kan själv bestämma hur lång tid det tar innan data på användarnivå och händelsenivå som lagras av Google Analytics raderas automatiskt från Analytics-servrar.

 

  • Om ditt företag använder “Consent Mode” kommer Googles taggar att anpassas dynamiskt baserat på statusen av samtycket för besökaren. Dvs endast för de angivna ändamålen där samtycke har getts av webbplatsbesökaren.

 

Det finns olika nivåer i Google Analytics 4 där företag kan kontrollera följande; 

 

Egendomsnivå (propoerty)

 

Företag kan anpassa hur deras Google Analytics 4 data används för tex retargeting. I egendomsinställningarna för konto är det möjligt att inaktivera anpassning av annonseringen för en hel egendom, vilket gör att alla inkommande händelser för den egendomen markeras som att de inte ska användas i annonseringssyfte.

 

Landsnivå (Geografi)

 

Om företag behöver ställa in inställningen för annonsering för en egendom på geografisk nivå är det möjligt att aktivera eller inaktivera den här inställningen per land. I USA kan  inställningen justeras på delstatsnivå.

 

Händelse- eller “user property” nivå 

 

För ytterligare kontroll kan företag justera anpassning av annonsering för en specifik händelsetyp eller “user property” (tex språk, geografi eller andra grupperingar av webbplatsbesökare) i företags Google Analytics 4-egendom. Exkludera till exempel specifika händelser eller användaregenskaper från att användas för att anpassa annonser och använd endast datat i Google Analytics med syftet att kunna följa upp på hur företagets webbplats presterar.

 

Enskild händelse eller session

 

Företag kan hantera om en enskild händelse eller session används för anpassning av annonsering. Till exempel basera tex retargeting endast vid aktivt samtycke från besökaren innan aktivering av inställningen, det är möjligt att dynamiskt inaktivera anpassning av annonsering i början av en session och vid varje efterföljande händelse tills samtycke erhålls.

 

 

Välj hur data delas i Google Analytics med Google

Det finns flera alternativ för datadelning i kontoinställningarna en Google Analytics 4-egendom. Inställningarna anpassas hur data delas som ditt företag samlar in från webbplatser, mobilappar och andra digitala enheter med hjälp av Google Analytics.

 

 

För mer information om lagring av personuppgifter, data och integritet kopplat till Google Analytics rekommenderar jag följande läsning:

 


 

Foto av Gabrielle Henderson