Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Barbara Wallin Hedén CMO Snapchat

Upptäck möjligheterna med Snapchat

för att engagera din målgrupp och driva affärsvärde

Barbara Wallin Hedén har gedigen erfarenhet av att jobba med digital marknadsföring. Hon har tidigare jobbat på både Google och Youtube och har därför en unik insikt i den digitala marknadsföringsbranschen. Idag är hon marknadschef på Snapchat och ser många möjligheter för företag att driva både engagemang hos sina kunder och affärsvärde med Augmented Reality.

Vad är en vanlig missuppfattning hos företag idag avseende potentialen med Snapchat som kanal?

En av de vanligaste missuppfattningarna handlar om vilken typ av målgrupp som finns på Snapchat. Att det endast är tonåringar vilket inte stämmer. Bara i Sverige når Snapchat över 3 miljoner människor varje månad. Av våra månatliga användare är 24% 25-34-åringar och 32% är över 35 år. 

Snapchat är fortfarande en växande plattform med en engagerad global gemenskap med över 300 miljoner dagliga användare från Generation Z och Millennials. Vilket innebär stor potential för ett företag som vill nå och interagera med sina målgrupper. 

Dessutom, tror jag att det fortfarande är något okänt i Sverige bland vissa marknadsförare på företag att Snapchat är banbrytande för mobil marknadsföring, från vertikal video till augmented reality. Snapchat skapades som en motpol till traditionella sociala medier och gör det möjligt att skicka meddelanden till dina närmaste – och inte hundratals eller tusentals vänner genom foto och video.

Men Snapchat-kameran gör så mycket mer. Den är del av att berika världen runtomkring våra användare. Genom att använda Snapchat-kameran i det dagliga livet kan de till exempel titta på ingredienser i ett kylskåp och få användbara receptförslag.

Kameran kan också hjälpa att handla vilket underlättar våra användares vardag. Med hjälp Augmented Reality (AR) kan en person praktiskt taget ”prova” hundratals produkter som smink, hemaccessoarer och kläder. Vilket ger många möjligheter till företag att nå ut med sina produkter från flera olika vertikaler. 


Vilka möjligheter får företag genom att en närvaro på Snapchat?

Snapchat är banbrytande inom mobil marknadsföring. Vi tillhandahåller en rik, unik reklamupplevelse i hela kanalen, som är unik för vår plattform. Vi var drivande i att etablera vertikal video som branschstandard, utveckla premiummobilvideo och vi har de mest avancerade annonseringsmöjligheterna genom AR. Vi är övertygade om att vi har en enorm möjlighet att fortsätta ta del av den digitala annonsmarknaden när vi fortsätter att växa globalt.

​​

Vilka outnyttjade möjligheter finns det för företag genom att ha en närvaro på Snapchat?

För annonsörer oavsett storlek finns det ett långsiktigt värde i att nå vår målgrupp på 13-34 år – en bas av engagerade konsumenter som öppnar appen 30 gånger om dagen(!) – av vilka många är i åldrarna då de har precis börjat bygga varumärkeslojaliteter och etablera preferenser. 

Snapchat är byggd med fokus på mobilkameran, vi valde inte att bygga vår verksamhet kring ett nyhetsflöde. Det är en av anledningarna till att 200 miljoner av våra 293 miljoner dagliga användare väljer att engagera sig med AR varje dag.

För att stärka och bygga ett varumärke är AR-marknadsföring kraftfullt. Via Snapchat finns det redan ett beteende hos våra användare att vilja placera ett varumärke i bilderna och videorna, leka med det i flera sekunder och sedan skicka det till sina vänner. Varumärket blir en del av innehållet de skapar och AR är inte bara en del av ett  flöde på ansikten på människor de inte känner – det är placerat på deras eget ansikte och deras omgivning. Detta är unikt för Snapchat.

Vår nya lösning, Advanced Conversions, gör det möjligt för annonsörer att optimera sina kampanjer på ett tillförlitligt, integritetssäkert sätt. Våra funktioner för mätning, rapportering och optimering har varit hörnstenar i annonseringen på Snapchat. Vi fortsätter att se starka, långsiktiga resultat i vår app-annonseringsplattform baserat på uppföljning både på förstapartsdata och via inkrementella lyftstudier.

Utöver våra högpresterande video- och DR-annonser, accelererade Snapchat sina AR-funktioner under pandemin för att hjälpa annonsörer att nå konsumenter på nya sätt och driva affärsvärde. 

Som ett resultat av denna acceleration har AR som verktyg redan gått bortom underhållning och varumärkeskännedom och har nu blivit ett sofistikerat och kraftfullt marknadsföringsverktyg för att generera direkt respons och konvertering.

Nu kan varumärken som driver innovativa AR-kampanjer optimera mot många av de mål som vi erbjuder för videoannonser, och många partners använder augmented reality för att uppnå verkligt, mätbart affärsvärde.

 

Finns det några konkreta inspirerande kundcase som vi kan få ta del av som illustrerar den potential som finns?

Vi har flera kundcase som kan inspirera marknadsförare på företag med att se potentialen och möjligheterna med att annonsera på Snapchat.

I Sverige har vi samarbetat med Rocker som med hjälp av Snap Ads och Story Ads aktiverade annonsering med syfte att driva installationer av deras app. Kampanjen lanserades i flera kanaler och 44 % av app-installationerna för Rocker drevs via Snapchat. Jämfört med andra sociala kanaler var kostnaden per installation 75% lägre och genererade 2x högre konverteringsgrad. 

Ideal of Sweden dubblade bland annat ROAS under cyber week för sina kampanjer på Snapchat, vilket är en viktig period för många e-handlare. 

Från andra internationella varumärken som väljer Snapchat så har vi också många konkreta exempel:

American Eagles lanserade 2020 en virtuell popup-butik som Snapchatters kunde engagera med i AR, den genererade 2 miljoner dollar i ökad försäljning.

DrSmile lade till AR Lens Swipe i sin kampanj och såg en 60% ökning av bokningar, 69% lägre CPA kostnad och en 18,5% ökning i sessioner.

CUUP (underkläder) använde ett köpbart AR-objektiv som nådde över 5,56 miljoner Snapchatters som genererade 8,6 % i ökad försäljning. 


Champs lanserade en prova-på-kampanj 2020 för en kollektion av sina skor via AR som genererade en ökning av ROAS med 32%.

Det här är bara några få exempel på hur AR kan driva affärsvärde för de företag som väljer att annonsera på Snapchat. De illustrerar varför vi tror att vår teknik och vår kapacitet under de närmaste åren kommer att bli branschstandarden för mobil-native AR-annonsering.

Har du möjlighet att dela några nyheter om nya funktioner och möjligheter på Snapchat som vi kan se fram emot under 2022?

Vi har precis lanserat en helt ny shoppingupplevelse som består av katalogdrivna shopping-objektiv (Shopping Lenses). Objektiven möjliggör omedelbar produktinformation för vårt community direkt på skärmen, vilket gör shopping på Snapchat otroligt enkelt.


Det nya Shopping Lens-formatet kombinerar mängden och effektiviteten hos produktkataloger med personalisering samt möjligheten att utforska produkten med AR-provning och produktvisualisering.  Det är en kraftfull AR-upplevelse byggd för att presentera flera produkter från en produktkatalog i ett enda objektiv (Lens).

Shopping-Lens funktionen innebär också utökade möjligheter till analys av resultat, vilket gör att våra partners nu kan få konkreta insikter från Snapchar AR för deras egna framtida produktutveckling. 

Fler spännande saker kommer att lanseras under 2022, för att hålla dig uppdaterad om det senaste kan du följa med oss på resan här.