Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Meta Threads är här - allt du behöver veta

Meta Threads är här – allt du som marknadschef behöver veta

Vad är Meta Threads? 

  • En ny fristående, textbaserad app från Meta, som går att integrera med Instagram. Den dubbas som “the twitter killer” av vissa medier. 

Vad är status för Meta Threads just nu? 

  • Visionen för plattformen är att det skall vara en öppen dialog där alla kan prata med varandra om ämnen som intresserar dem. Precis som Twitter så magiskt var en gång i tiden.

  • Meta Threads är tillgängligt i 100 länder. Dock inte i EU länder (se varför längre ner). 

  • Ett inlägg har en maxgräns på 500 tecken

Tanken bakom plattformen är att den skall vara decentraliserad och att personer som använder appen ska kunna: 

  • Importera sina följare från Instagram till Threads  

  • Längre fram, kunna exportera sin följarskara om de vill lämna plattformen till ett nätverk 

  • Kunna följa och interagera med innehåll från andra typer av plattformar som är byggda på protokollet activitypub, som tex Mastodon som tex Mastodon och Post News. Och vice versa. Dvs innehåll från Threads skall vara synbart och möjligt att integrera med på Mastodon.

När kommer Meta Threads till EU? 

Varför är inte Meta Threads tillgängligt i EU?

  • Anledning bakom är att Meta inte kan säkerställa att de kan följa EUs regelverk gällande samtycke, nuvarande och kommande lagar under 2024 kopplat till datasäkerhet.

  • EU reglerar idag hur data får lov att samlas in och också delas mellan plattformar. Dvs Meta behöver specificera varför, hur och vilken data som delas mellan Instagram och Threads tex. Det är något som Meta behöver redovisa. 

  • Kikar vi närmare på vad Meta vill få möjlighet att samla in på sina användare i  form av data kan vi få en fingervisning. Följande finns i de obligatoriska upplysningar som krävs på iOS gällande integritet om Meta Threads;

    “may collect highly sensitive information about users in order to profile their digital activity — including health and financial data, precise location, browsing history, contacts, search history and other sensitive information.”

  • Kommande EU-lag under 2024 reglerar att företag behöver säkerställa både genom arbetsprocesser och teknologi att ingen data kan läcka från en plattform. Det räcker inte bara med ett uttalande om att ingen data kan läcka. Under EUs nya lagar krävs det att företag kan bevisa med en flerstegs-verifiering att ingen data kan “läcka” från en plattform. Det behöver säkerställas på flera sätt.  

  • Meta kan inte säkerställa det just nu enligt Adam Mosseri som är ansvarig för projektet Threads inom Meta. Anledningen bakom, enligt honom, är att det innebär att ett helt nytt system för det måste designas, testas och verifieras. Något de inte har tid med just nu. 

  • Anledningen till att Adam Mosseri valde att lansera Meta Threads nu är att Elon Musk nyligen beslutade att endast visa ett begränsat antal tweets för användare utan “blue checks”. Bland annat. (Dvs den mest fantastiska timing av en produktlansering jag sett på länge).

Vad innebär detta för den digitala världen och utvecklingen som helhet?

  • Den unika “value proposition“ Threads har är att det inte är Twitter. Meta besvarar en längtan som funnits hos Twitter-användare under en lägre tid att kunna få “tillbaka“ sin plattform. En av lärdomarna här är att när företag väljer att ignorera önskemål från sina användare eller kunder är det en affärsmöjlighet för någon annan.
  • Ett stort steg att sänka trösklar för att signa-upp till nya plattformar är att använda protokollet activitypub, eftersom ingen “ny användare” på en plattform behöver börja om från noll. 

  • Ett stort företag som Meta väljer ett decentraliserat protokoll kan få ringar på vattnet för konkurrenternas vägval framöver. Vi kan sannolikt se mer av den här typen av utveckling.  

  • Genom att välja bort kontroll, är det officiella uttalandet att Meta vill ge mervärde till kreatörer som Metas konkurrenter inte erbjuder idag. 

  • Tittar vi på den potentiella möjligheten med ovanstående, dvs att kunna importera en följarskara från en plattform till en annan så öppnar det upp för marknadsföringsmöjligheter för Meta. Det ger sannolikt möjligheter som tex segmentering av användardata. Vilket företag vill inte kunna bygga målgruppslistor baserat på kännedom? Dvs är målgruppen personer som följt ett företag under längre tid jämfört med en ny följare. Smart.

  • Om det är möjligt att flytta med följare, kan det sannolikt innebära att det går att se vilka överlapp det finns i vilka plattformar mellan följarna. Vilket ger ökad insikt till företag kopplat till både kommunikation men också marknadsföring.