Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

google_analytics_4-guide

Marknadschefens guide till Google Analytics 4

Skiftet till Google Analytics 4 är nu på plats. För att hjälpa dig med omställningen och att du snabbare ska lära dig Google Analytics 4 delar jag med mig av mina anteckningar från föregående år. Det är en blandning av underlag från när jag tog mitt Google Analytics 4 certifikat plus lektionsmaterial från de utbildningar jag haft under det senaste året. Jag har skapat en kombination av underlaget speciellt för dig som är marknads- eller kommunikationschef så att du snabbare vet vad du kan titta på och navigera i det nya datat för att hitta svar på dina frågor.
    

  

Vill du ha tabellerna i förenklat format som en PDF finns de att ladda ner längst ner i det här blogginlägget (ingen e-post krävs). Tycker du att PDFen är värdefull så får du mer än gärna dela den vidare med dina kollegor.

 

    

Guiden innehåller följande:

   

  • Event och engagemang – det här bör du ha koll på
  • Översättningstabell från UA till Google Analytics 4
  • Tips för att jobba effektivare i Google Analytics 4
  • Hur du lägger till en dimension i Google Analytics 4 – speciellt bra för att följa upp utfallet på UTM taggar
  • Vanliga frågor som ställs vid uppföljning och hur du får fram datat i Google Analytics 4 som svarar på frågan för att följa upp
  • En enkel PDF med översättningstabellen och hur du får fram data på vanliga frågor i Google Analytics 4

Event och engagemang - det här bör du ha koll på

Vad räknas som en engagerad session i GA4?
En engagerad session är en session som varar längre än 10 sekunder, har en händelse, konvertering eller har minst 2 sidvisningar eller skärmvisningar. 

Vad är en session?

Google Analytics 4 definiera en session som en gruppering av händelser som registrerats för en användare under en given tidsperiod. 

 

Vad är en user?

Google Analytics 4 definierar en user (användare) som en individ som interagerar på din webbplats eller mobilapp i en eller flera sessioner.

 

Engaged sessions 
Antalet sessioner som varade längre än 10 sekunder, eller som hade en händelse, konvertering, eller som hade 2 eller fler skärm- eller sidvisningar.


Engagement rate

Procentandelen engagerade sessioner (engagerade sessioner delat med sessioner).


Event count 

Antalet gånger en besökare triggade en händelse.


Total users

Det totala antalet unika webbplatsbesökare användare som har triggat en händelse.

 


Sessions

Antalet sessioner som började på din webbplats eller app.

 

Översättningstabell för Google Analytics 4

Här är en tabell på vad du är van att titta på UA-versionen och vad du kan titta på istället i Google Analytics 4 som ger ett “liknande” svar på frågan.

Notera att i skrivande stund (Juli 2023) så finns inte riktigt allt som vi vill se i standard rapporterna eller som dimension i “Reports” delen. 

cSå här läser du tabellen: 


→  indikerar hur du navigerar dig via klick i menyn till vänster

+ indikerar att du lägger till en dimension (se nedan) i datat för att få fram det du vill se

 

Google Analytics UA Google Analytics 4 titta på
Förstå om en sida presterar bra;  
Behaviour → Site content →  landing pages (första interaktion) eller → all pages (helhet) beroende på hur du vill analysera sidans prestation, som helhet eller som landningssida

Engagement → Pages and screens (helhet)

Engagement → Landing pages
(Förstå om en landningssida presterar bra)

Bounce rate/Avvisningsfrekvens – beror på sidtyp tex en kontaktsida = tecken på att personen hittar det som hen letar efter, andra sidor = dåligt Engagement rate
Exit – vart lämnar besökaren sajten? Exits är finns i ”Explorations”, dvs du behöver skapa en egen rapport för att få fram detta.
Måluppfyllelser/konverteringar Reports → Engagement → Conversions
Händelser Reports → Engagement → Events
Page views Views
Time on site

Average engagement time (helhet, tex under pages and screens)

Average engagement time per session (på landningssidor)

 

Vanliga frågor och hur du får fram datat i Google Analytics 4 som svarar på frågan

Fråga Här hittar du datat i Google Analytics 4
Förstå vad en besökare använder för att besöka en sida; + Plattform/device
(operativsystem, enhet etc)
Vilken aktivitet besökare kommer ifrån + Traffic source → first user campaign
Vilken kanal besökare kommer ifrån + Traffic source → source/ medium

Tips för att jobba effektivare i Google Analytics 4

Sekundär dimension ersätts av ett plustecken för att lägga till dimensioner
För att tex undersöka vilka aktiviteter som presterat bäst, om du tex UTM-taggat kampanjer och annonser så hittar du dem genom att klicka på plustecknet. När du gör det får du fram en lista på dimensioner som du kan lägga till för att få fram den data som du vill se (tex här hittar du plattform/device osv).


Spara tid genom att spara dina vyer 
Mitt tips är att använda “edit comparisons” i “report” funktionen och skapa det du vill se, för att sedan spara undan vyn i biblioteket (de finns i User → Library).

Det sparar dig mängder med tid eftersom just nu tar det lång tid att få upp tex en bra vy med fler kanaler och aktiviteter som har UTM-taggats i en vy i Google Analytics 4.

Hur du lägger till en dimension i en standard rapport i Google Analytics 4

veronica_stenberg_nimble_nätverksbyrå

Vill du ha mer hjälp på vägen att lära dig Google Analytics 4?

Ladda ner tabellerna som en PDF

Här finns tabellerna ovan i en förenklad design att ladda ner som PDF. Ingen e-post krävs. Dela gärna vidare med dina kollegor om du finner underlaget värdefullt.