Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Modern marknadsföring och AI – nio idéer för att spara värdefull tid

Modern marknadsföring och AI – nio idéer för att spara värdefull tid

För att illustrera de fantastiska möjligheter som finns med modern marknadsföring i kombination med AI, har jag sammanställt listor med idéer kopplat till olika affärsmål för att göra det mer konkret för dig som företagsledare. I den här artikeln finner du nio specifika, konkreta idéer på hur företag kan använda AI i marknadsföring och försäljning för att spara tid. Vilket ger ökad förmåga att agera och därmed bidrar till att skapa konkurrensfördelar. I den här artikeln hittar du tips på hur du kan hantera både SEO och sociala medier med hjälp av AI och länkar för att utforska vidare.

Låt AI skapa innehåll automatiskt

Använd AI-verktyg för att skapa innehåll som blogginlägg, uppdateringar i sociala medier eller produktbeskrivningar utan mänsklig inblandning, vilket sparar tid och resurser. Inte tillämpbart på alla typer av innehåll så klart utan väl avvägda aktiviteter.

 

Låt AI analysera utfallet från A/B-tester

Använd AI för att analysera testresultat i realtid och ge datadrivna rekommendationer för att optimera marknadsföringskampanjer, vilket sparar tid på manuell analys och beslutsfattande.

 

Bli mer personlig och relevant med automatisering av e-postmarknadsföring

Använd automatisering av e-post kommunikation eller marknadsföring genom att skicka personliga e-postmeddelanden. AI-driven automatisering kan segmentera målgrupper, anpassa innehåll och skicka e-postmeddelanden vid optimala tider och vid specifika moment i kundresan utan manuellt arbete.

 

Kurera och rekommendera innehåll med hjälp av AI

Använd AI-drivna algoritmer för att skapa rekommendationer för relevant innehåll för en målgrupp. Möjligt både från företagets innehållsbibliotek och externa källor, vilket sparar tid på urval och kurering av innehåll. Tex rekommenderade produkter, artiklar eller liknande.

 

Låt AI analysera innehållsglapp

Använd AI för att identifiera områden där ett företags innehållsstrategi kan förbättras genom att analysera konkurrenternas innehåll och branschtrender, vilket effektiviserar skapandet av innehåll. Då behovet av manuell analys och bevakning minskar. Det blir därmed enklare för företag att möta utvecklingstakten. 

 

Använd AI för att optimera webbplatsen för sökmotorer snabbare 

Använd SEO verktyg med AI komponenter som hjälper dig i optimeringsarbetet. Tex analyserar sökordstrender och sökintention. Att ta hjälp av SEO verktyg med AI minskar den tid som krävs för att optimera en webbplats. Bra lista här med AI verktyg som finns inom SEM Rush eller undersök följande AI SEO verktyg.

 

 

Bli mer personlig med automatisk generering av annonsmaterial för digital marknadsföring

Ta hjälp av AI för att skapa annons variationer baserat på rubriker, beskrivningar och bilder för reklamkampanjer med hjälp av AI. Vilket sparar tid vid upprättning och skapande av annonser. genom Google Ads finns möjligheter för både sök och display annonsering med hjälp av AI.

 

Låt AI hjälpa dig med att identifiera innehåll från kunder i sociala medier

AI identifierar och kuraterar användargenererat innehåll som visar företagets produkter eller varumärke. Vilket sparar tid på att hålla koll och lista UGC som nämner företaget eller produkterna. Här är en lista med AI verktyg för sociala medier.

 

Låt AI optimera annonser i sociala medier

Det finns nu AI-drivna verktyg för optimering av  annonser i sociala medier som automatiserar justeringen av annonsplaceringar, budgetar och inriktning/styrningar. Vilket sparar tid vid hantering av kampanjer och förbättrar effekten av mediainvesteringar. Exempel på AI verktyg som optimerar sociala medie annonser.