Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

modern marknadsföring uppföljning och dadadrivet

Säkerställ att förutsättningarna finns för datadriven marknadsföring

Ett av de vanligaste misstagen som jag ser företag göra idag, oavsett storlek, är att det inte finns kompletta möjligheter att spåra och följa upp på marknadsföringsaktiviteter.

Jag förstår att det fortfarande ligger en viss okunskap bakom varför så är fallet. Här spelar det ingen roll på hur länge ett företag eller verksamhet funnits, eller hur mycket eller lite tekniskt “legacy” det finns som står i vägen för att få en komplett grund på plats för att kunna spåra och följa upp på marknadsföringsaktiviteterna.

Därmed vill jag dela med mig vad ett företag bör ha på plats som minimum för att kunna arbeta datadrivet med sin marknadsföring. Trots allt så är det du som marknadschef, företagsledare eller kommunikationsansvarig som kommer att ha förbättrade möjligheter att påvisa resultaten av ditt och ditt teams arbete genom att få strukturen på plats.

 

Vad bör finnas på plats för att kunna arbeta med analys och uppföljning?

 

Google Analytics

Syfte: spåra och analysera webbplatstrafik, användarbeteende, konverteringssgrad, utfall av kampanjer, effektivitet och relevans av innehåll.

 

Google Tag Manager

Syfte: möjliggöra att kunna spåra och följa upp på målet med webbplatsen (försäljning, leads etc) samt besökarnas beteende på webbplatsen genom händelsespårning. Vad gör de där? (video de tittar på, knapptryck, filer de laddar ner osv).

 

Spårningspixlar från digitala plattformar

Syfte: möjliggöra att följa upp på både konverteringar och bygga målgruppslistor baserat på tex beteende (rikta annonsering mot personer som inte fullföljt en handling, tex hoppat av sidan för att genomföra ett öp etc).

 

UTM-taggar

Syfte: UTM-taggar möjliggör att se mer i detalj vilken aktivitet som genererar vilket utfall, samt i kombination med ett CRM-system (tex HubSpot, Microsoft Dynamics eller MailChimp) och funktionen hidden forms i ett formulär ger oss en möjlighet att mäta längre än “sista klicket”. Genom att läsa in UTM-taggar vid ifyllda formulär. Det ger oss en insikt i att kunna räkna ut kundanskaffningskostnader, livstidsvärde med mera.

 

Search Console

Syfte: Hjälper dig att förstå hur väl webbplatsen presterar både från innehållssynpunkt, användarvänlighet i form av laddtider osv på olika enheter och håller koll på eventuella tekniska fel.

Olika kanaler har olika styrkor, vi ska inte glömma bort vikten av att synas i organiskt sök. Det vill säga icke-betalda aktiviteter. Alla marknadsföringsaktiviteter som utförs har synergier med varandra.

 

För att summera

Ditt företag bör ha följande på plats för att möjliggöra att arbeta data drivet med marknadsföring: 

  • Målspårning
  • Händelsespårning
  • Spårningspixlar från de kanaler som företaget marknadsför i både via köpta och organiska aktiviteter 
  • Konsekvent UTM-taggning av aktiviteter och hidden forms om möjligt, på sidor med formulär 
  • Search Console 

Rekommenderad vidare läsning

Hjälp på vägen med att definiera de nyckeltal som bör finnas på plats, och hur du enkelt kan komma igång med att identifiera dem.


 

 


Foto av abillion